Monday, September 5, 2011

aksi luar biasa

dengan mengenepikan keadaan penat maksimum kerana baru balik dari tempat kerja, aku terus terkam laptop untuk blogging.. bukan apa, time2 penat cmni la idea mencurah2 nak menulis.. tp sebab dah lama tak menulis, hari ni aku bercadang menulis topik yang ringan2 je.. berat sangat nnt, aku yg naik migrain.. baiklah, mari kita terus masuk ke dalam topik utama hari ni..

sebenarnya hari ni aku jaga counter student pass untuk international student kat postgraduate's registration day.. jadi, memanglah luas pemandangan banyak pengalaman lah kan? macam2 jenis orang aku jumpa.. ape yg aku nak share hari ni adalah beberapa jenis reaksi common bagi soalan wajib aku untuk setiap student hari ni.. script pendek aku berbunyi seperti berikut:-


good day sir/mam, please have a sit [sebab diorg tend to berdiri ketika berurusan]
i need your check list and your personal details [2 borang wajib kutip]


dan reaksi soalan ini lah yang aku nk kongsi dengan korg sume:-


i need to know whether you come here alone in Malaysia or you have any dependent with you?


haaa.. soalan tampak begitu direct.. aku cuma nak tahu samada student nih perlu apply student pass sahaja atau perlu apply family social visit pass sekali.. tapi reaksi mereka, ternyata yang aneh2 belaka.. contohnya seperti:-


1. Noooooo... I am still single... [dengan ekspresi muka senyum lebar]


ya, ini jawapan yang paling common dan yang paling banyak kekerapannya hari nii.. tapi aku banyak kali gak try nk rephrase soalan aku.. takmo kasik diorg salah faham.. bukan lah maksud aku nk tahu marital status kau.. maksud aku, tak semestinya diaorg bawak wife/anak.. maybe diorg bawak parents.. parents tu pun kira mcm tanggungan gak la kan? ah.. typical betul mindset korg..


2. No, I'm not married yet.. [pastu angkat2 kening, senyum senget.. damn it.. geli siot]


aku tak tau la ape yg seronok sangat nak menjawab perkara seperti ini.. tapi ya, ternyata yang menjawab dengan gaya ini adalah semua student lelaki ye.. tapi lelaki ke perempuan, aku cm tak selesa ok.. ni apehal angkat2 kening nih? kau ingat aku tanya sebab nak mengurat kau atau ape? aku berniat baik just nk bagi2 numbering counter je.. cis gataiyabang!!


3. i am married but i'm here alone.. you wanna give me sweets? [eh?apehal plak kena bagi gula2 nih? aneh lah]

iye.. ini aneh.. kalau sorg yg ckp mungkin aku anggap dia sorg je aneh.. ni da sampai berbelas mintak gula2? ape nih? kalau kau tinggal spouse kau, adekah orang lain perlu kasi kau gula2? eh? ape nih? serious aku tak faham langsung? [aku harap ini bukan double meaning.. sekian]


4. depend? i don't depend.. to who?

seriously, nak gelak tak sampai hati.. eh tak, bukan tak sampai hati, tak larat sebenarnya.. letih.. jadi aku pun senyum lebar.. jadi translation terpaksa dibuat menggunakan perkataan2 mudah sperti:

  • your wife?
  • children?
  • parents?
dan jawapan seterusnya akan berulang seperti nombor 1,2 dan 3...


5. Renungan tajam... [hohohoooii ni mmg buat aku rasa serba salah]

kenapa rasa serba salah? mane tak nya.. aku tanya dia, dia renung aku dengan tajam sekali.. eh? aku ade silap cakap ke? bila aku repeat soalan, lagi tajam renungan.. adoi.. menusuk kalbu.. serba salah weh.. mcm2 aku fikir.. dia tak faham ke soalan aku? ke dia tafsir soalan aku jadi makna negative ke? ke soalan aku ni sensitive ke? eh? ape nih? tak ke haru biru jadinye? ha? ha? ha? huhuhuhuh.. mcm2 hal lah.. sekali datang tunggu translator la bai.. dia tak faham rupenye.. hurrmmm.. cmno nk blaja bang oi? kat sini mane ade kelas bahasa parsi? hahai..


dan pelbagai lagi aksi2 aneh hari ni.. tp bila balik.. time aku menulis ni.. baru aku terasa.. mmg agak menghiburkan mereka ni sebenarnya.. hahahaha.. ok la.. nk tido.. bye


p/s: jangan cenderung berfikir yang bukan2.. apa yang anda nampak luaran, tak semestinya itu yang berlaku pada dalaman.. renung-renungkan dan selamat beramal.. selamat malam sayang



No comments:

Post a Comment