Saturday, May 31, 2014

kisah lewat malam..

assalamualalaikum dan selamat malam,

aku baru je balik daripada perhentian bas putra.. ok ni baru kali ke dua aku ke sana.. memang tidak dinafikan lagi, teringat kembali memori ketika menaiki bas di pudu raya.. agak sama, tapi memang lah tak serupa.. sekarang ni, kalau naik bas, sudah pasti aku pergi ke TBS.. yang gayanya da mcm pegi KLIA.. heha.. cantik, bersih.. sejuk.. selesa.. haaa tu la TBS.. tp hentian putra dia old school sket la..

nak di pendekkan cerita.. aku baru sedar malam ni yang aku memang dah lama tak peratikan perangai manusia yang berbagai2 nih.. (oh ya, mungkin aku sibuk bercinta.. hahahaha) so malam nih, aku berkesempatan untuk melihat gelagat manusia yang memangkinkan sympathy and empathy aku... haaa omputeh gittew.. bukan apa, aku nih kalau tengok ape pon aku rase menyayat hati..

aku nampak kucing kat kedai pun aku rase sedih.. walhal kucing tu kemain sehat lagi nko.. mane tak nye? duduk kat tepi laut.. kat kedai ikan bakau.. kemain gemok lagi nko.. tp tu pon aku kesian kat dia (kau tengok.. tinggi tak tinggi tahap sympathy aku? sampai kadang2 aku rasa ada tiba di tahap tak munasabah sehingga kesian kepada barang2 seperti motorsikal dan juga baju-bajuan.. ah  rediculous jugak aku nih)

ok melalut plak aku nih.. sebenarnya just nk cakap.. dalam banyak2 ragam manusia.. yang betul2 stick dalam mind aku ade 2 orang.. orang pertama, seorang pakcik.. mungkin umur late 40 gitu.. fair skin. grey hair.. nampak kemas.. bawak dust bag yang ada baju dalamnya.. dia pergi ke setiap kaunter, tanya kuala terengganu ade orang yang tak naik bas tak hari nih? senario dia, tu je..

tapi, impak dia pada aku.. aku yang haddooooii.. kesiannye pak cik ni.. mesti dia xde sen nak naik bas nih weh.. adoiai.. patut tak aku tolong time nih? tapi pakcik tu xde rupa pengemis ke, peminta sedekah ker.. dia just tanya jer, ade orang tak naik bas ke ape ke kan? kadang2 aku rase aku ni over plak.. mungkin dia tanya sebab sume ticket fully booked.. dia just nak dapatkan ticket je kot? tp apa boleh buat, kita bukan boleh tolong sumeorang.. jabatan kebajikan masyarakat pon kena ada borang and amek nombor.. inikan pulak aku yang sensorang ini.. kan? ok cite ni dah habis.. masuk cerita orang yg second nih..

yang nih memang aneh dan seram.. ( tak tak, aku tak jumpa hantu.. betul.. ni confirm punye ) ok, lepas lambai2 penumpang bas transnasional sukma, aku terus bayau parking kete and pegi kat kete.. time awal2 sampai kat perhentian bas putra ni, aku dah teragak dah, by hook or by crook, mesti dapatkan parking kat level yang paling dekat dengan bas.. or else horror nko.. sorg2.. alhamdulillah naluri seorg wanita itu memang boleh dipercayai..

masa aku masuk je kete, aku terus lock.. aku xtau nape tadi aku cam paranoid.. walhal ramai jer orang kiri kanan yang ada dalam kete pon ade.. then tiba2 ade org datang kat tingkap pintu aku, ketuk2.. nak cakap.. WOOOO.. TIME NI AKU DAH TERPIKIR MACAM2.. TAKTIK ROMPAK, BUNUH, RAGUT etc.. ko mane kenal sesape? macam mana nk percaya.. dah la cite dia mcm lalok.. bukan kata dia nampak high, tp dia cakap dia dari teluk intan, nak balik semula, waktu solat isyak beg kena amek ngn mat gian... tak makan since tadi bla bla bla.. (ok, i got it, dia nak duit) shit.. time ni aku tersepit dengan rasa simpati dan takut.. dia minta aku rm36 untuk ticket balik teluk intan (come on, i might be panic but not stupid yet.. situ bas utara xde nok.. pantai timur je) ok tangan dia da ready kat tempat pembuka pintu aku..

u know what did i do? aku seluk pocket, ambek rm5, istighfar pastu buka tingkap kecil semuat sehelai duit kertas saja.. then cakap kat pakcik tu.. "pakcik, saya banyak takde.. amek la duit ni, pakcik telefon la sesape k" and unexpectedly.. DIA MARAH YER, YE MARAH.. marah?.. that moment, i know that i am stupid.. aku terus tekan minyak then calo..

sepanjang perjalanan aku balik ke rumah, aku langsung tak cilok2 kiri kanan.. maintain row yang paling lembap.. sebab aku macam confuse.. bukan berderau atau marah.. tapi confuse.. confuse dengan diri sendiri? how come i can feel the symphaty for the person who i already thought a con man? why? ya allah... alhamdulillah kau lindungi hambamu ni ya allah.. aku bersyukur kepadamu..

p/s: honey, i'm scared.. :(


No comments:

Post a Comment