Tuesday, July 10, 2012

awkward train ride

bila nak mula menulis semula, tak banyak yang dapat aku ceritakan selain daripada ape yg berlaku pada aku.. sekurang2nya apa yg terjadi sekeliling aku.. aku masih suka untuk blogwalking.. namun masa untuk mencurahkan idea2 bernas seperti beras nasional masih belum timbul.. aku belum lagi bertembung dengan mana2 subjek menarik.. almaklumlah.. berita sekarang penuh dengan cerita2 politik.. katenya da nk dekat pilihanraya.. jadi.. perkara pelik tapi menarik, tak tetangkap pula oleh mata aku..

mukadimah yg tidak berhala tuju yang memang aku jangkakan.. oh ya, mari bercerita tentang apakah life aku yg kini.. hehe, setelah aku meniggalkn JB, aku melangkah masuk ke alam pekerjaan yang baru di TM [ah.. ni semua org da tau.. asik2 cerita benda yg sama dari 2 bulan sudah bukan?] heheh.. bukan ape.. biasalah, masuk tempat baru.. semua pun janggal pada mata kasar.. bukan saje di office, malah di rumah juge sudah lain..
bila balik rumah, ade mak n ayah.. bahagia nye... hehe.. dibandingkan dengan sebelum nih.. bile balik rumah, aku tengok dinding, dinding tengok semula kat aku.. oh, agak bosan dan tragis di situ.. 

abaikan kisah itu, aku nk bercerita tentang kaedah aku ke kerja.. ya, aku dah tak drive seperti selalu.. sejak dulu lagi aku selalu rasa perlukan sedikit masa dalam satu hari for me to read my books.. bukanlah semestinya buku pendidikan, lebih kepada buku cerita dan buku2 yg aku suke lah.. dulu, time aku membaca adalah sebelum tido.. dan biasanya akan terlalai bila aku dah menjadi terlalu letih.. sekarang, aku ada 45 minit pada waktu pagi, dan 45 pada waktu petang yang memang wajib aku akan membaca.. weee...


ye, aku naik lrt p office.. from gombak, aku parking.. then terus ke kerinchi.. kau nak tau kenapa aku mewajibkan diri membaca? sebab2nya adalah::


1. Buku masih baru, dalam plastik lagi 

ye.. aku banyak membeli buku cerita ye.. tak boleh ada duit sikit.. kalau teman jebat pegi kedai buku, aku yg melebih2.. ye la.. aku cm suka baca buku self-enrichment.. <-- ni kalao pegi MPH la.. kalo agak2 aku hilang tiba2 dalam MPH, kau cari je aku kat bawah2 rak tempat self-enrichment ni.. memang aku ade kat sini.. hehe, jadi.. buku2 yang aku sempat baca summary je sebelum ni, dapat di baca.. ye la.. bile lagi? takkan nk tunggu outdated kot? kan? kan? kan?



2. Abg Joe bagi buku cerita 

bukan satu tetapi lapan buku cerita bergenre jenayah.. err.. aku tak berapa suka sebenarnya yg ganas2 ni.. tapi bila start baca, ehhh...layan pulok.. nih salah satu yg aku da abes baca::

mencabar dan semangat yang mengagumkan.. namun tidak sesuai untuk bacaan kanak2 dan remaja bawah 18 tahun ye..



3. Tambah ilmu pengetahuan

Cliche kan? ye la.. aku pun tauuu.. hehe.. anyway, aku cuba untuk mengelakkan membaca perkara yang sama aku laksanakan di pejabat.. at least nih jadi cm opportunity untuk aku timba knowledge lain selain IT.. untuk IT tu, insya'allah i'm working hard to get them at work.. for more than 9hours per day :)



4. Awkward feelings during train ride

cuba kau bayangkan.. time naik train, ape yang kau pandang? adekah kau akan mendongak ke bumbung train? [aneh, mcm sakai gamaknye] atau kau menunduk ke bawah [where usually there is narrow space within them].. percayalah cakap aku. 45 minit perjalanan, kalau kau tend to look outside the train.. kau boleh rasa pening nak muntah... worse than that, adekah kau nak tengok tanpa arah tujuan? ye.. aku mula2 mcm ni lah.. until aku terperasan, yang orang di hadapan aku mcm perasan aku tengah perhatikan dia.. taak tak, yang sebenarnya aku pun tak tau nak tengok mane.. awkward la nate.. 


hasilnya, aku dah baca beberapa buku.. dan ada buku2 aku yg lama, aku repeat semula.. mm.. syok gak.. hehe haaa.. itu dia.. bukan main panjang entry kali nih.. cukuplah setakat ini.. sehingga di lain lembaran..


p/s: the only thing that you can change deeply in the world is YOURSELF.. good luck :)

No comments:

Post a Comment