Sunday, July 8, 2012

ipconfig

ye ye..aku tau lah.. akujanji dari jumaat hari tu nk update blog nih ha.. tp sowie honey, ade internet configuration yang aku terpaksa selesaikan sebelum meneruskan penulisan.. masalah dia takde lah besau nau.. eh..maksud aku takde la besar sangat masalah dia.. aku rasa mmg tak besar..

mcm nih cerita dia.. aku start pasang internet hari khamis.. since waktu tu aku bekerja, yg ada kat rumah cuma ayahanda dan abg ju.. aku pun satu gak.. da tau org nk pasang internet, aku tak install siap2 desktop ni.. aku biar je dia tersadai kat tepi.. [eh, kasihan pule nasib desktop ni.. huhu] long story goes short, bila aku pasang desktop ni, didapati ianya tidak mempunyai sebarang wifi slot didalamnya.. ok, aku agak kecewa tetapi sebenarnya aku mmg dah cadang nk pakai LAN.. bukan ape, lebih stable kot? aku nnt nk wat keje dari rumah nnt, harapannya kenalah internet yg stable.. tak gitu?

aku rasa lah.. kalo wifi, bukan tak stable, tp tendency nk terputus2 tu cm agak tinggi kot? so, aku pun pegi beli LAN cable ngn ayahanda kat selayang.. <--punye lah nk cite kesusah-payahan aku smpai keluar pegi beli cable segala.. haaa.. masalah problemnye sekarang, pas aku pasang cable, still tak boleh nk connect ngn internet.. gampit sungguh kan?

jadi dengan semangat membara, aku pun meminta pertolongan daripada pihak2 yang berkenaan.. [hehe, kalau la diorg tau aku org IT, mesti aku tidak dilayan kn? hehe alaaa.. ko igt asal nama org IT, sume komputer-puter ni aku tau ke? ade gak yg tak tau.. [mm,malas nk pk sebenaryna kah kah kah] jadi, jangan la stupid n arrogant kan? bak kate org tue2.. malu bertanya, sesat kau kat situ.. haaaa] soalah aku mudah saje..

"kenapa tak boleh connect ngn internet eh?

kumpulan jawapan yang aku dapat::

1. kable tu rosak kot?
      :: nampak nau menipunyer.. aku da try dengan bersungguh2 kat kedai tadi.. ok je aku tengok?

2. internet ko tak cukup power la?
      :: come on la beb, unify VP20 kot? hello?

3. computer akak tu rosak la, kene format.. kalo akak nak, saya boleh buat, rm100 aje..
     :: ini mcm nk mintak lempang.. boleh aku mintak tolong, kau promote business ko kat aku?
        dah mcm perangai MLM kau ni.. aeeeiii.. rase nak tassss je

oleh kerana kecewa dengan semua jawapan itu, aku mengambil keputusan untuk buat sendiri config nyer.. ha.. tak susah rupenye.. tp 2 hari la aku cari solution.. hahah.. sengal gak aku nih.. hasilnya.. alhamdulillah.. connected jua akhirnya.. haha.. ni je solution dia::

simple betul sebenarnya.. thanx mr. google..

ok lah.. terlalu teknikal pula bila aku baca balik ape yg aku tulis.. cis

p/s: harap2 tak tukar jadi perbincangan robot bot bot pule di sini.. kah kah kah.. 







No comments:

Post a Comment