Monday, November 22, 2010

bukan sesuatu untuk dibanggakan

sidai baju time hujan memang boleh membuat jiran2 pandang semacam pada anda. aah..lantak lah aku..time aku basuh tadi panas terik..mane nk tau tiba2 skang nih nak hujan..nnt kalo tak sidai, berbau plak baju nanti..eh? lantak la..aku sidai pon dlm balcony ape? bukan nye kat kawasan lapang atau kawasan tadahan hujan... lagipun baju aku kot.. suka hati lah.. [obvious gile aku emo sebab aku pon agak segan sebenarnye ketika menyidai baju tadi..rase macam org tak betul pon ade gak...hahaha] bosan menunggu baju di ampaian menjadi kering, aku bercadang untuk blogging..

tak banyak benda yang kita da buat dalam hidup kita yang kita betul2 puas hati..mungkin ada tapi tak banyak.. contohnya mungkin kita dah buat yang terbaik dalam exam, tapi tak semestinya kita puas hati dengan performance yg kita bagi sampailah kita dapat keputusan yang cemerlang.. ada jenis org yang memang asalkan lulus je da puas hati, ada pulak orang yang jenis perfectionist..

ape yang aku cuba nk cakap kat sini adelah ade beberapa perkara yang aku regret dalam hidup ni tapi aku tak bercadang untuk membetulkannya..sebaliknya aku membuat plan yang baru untuk menggantikan ape yang telah aku hilang pada waktu tersebut..sebab aku memang seorg yg penuh dengan contingency plan..kalo aku nak sesuatu, aku akan usaha bersungguh2.. dan alhamdullillah biasanya [setakat nih] bila aku berusaha, insy'allah aku akan dapat ape yg aku nak... tapi bila aku tak dapat ape yg aku nak [setelah berusaha dengan bersungguh2 dan pelbagai cara] aku mudah give up.. dan bila aku give up, aku akan jadi seorg yg sangat definite dengan keputusan aku... [agak susah nk pengaruh aku bila aku dah sampai pada tahap ini]

iye, ini lah cerita sebenar kenapa aku mula blogging [aku tak sangka atlast aku sanggup jugak nak tulis pasal mende nih]..mcm yg aku ckp tadi, biasanya bila kita usaha bersungguh2, jarang kita tak dapat ape yg kita usahakan tu.. tp, ni lah 1st time dlm life aku, aku bagi my 200% focus, tp aku dapat result yg mengecewakan.. jadi aku tinggalkan ape yg aku buat tu dengan perasaan separa melepaskan.. aku tak berhenti berusaha terus, tapi faham2 la..bila da frust, usaha pon menjadi semakin sedikit.. sehingga ke hari ni.. aku nekad untuk meninggalkan segala usaha yg aku telah berikan kepada objektif yang aku telah cuba untuk capai.. ya, hari ni merupakan hari dimana aku membuat keputusan untuk quit research study aku kat sini..

tp tak bermakna aku tak nak master aku.. mcm aku da mention tadi.. i'm a person with lots of contingency plans... ramai yang tak faham dengan keputusan aku.. ada yang cakap aku memang loser gile coz quit belajar.. tapi cuma aku je faham ape masalah research aku.. n aku dapat jangka kan lagi lama aku tunggu untuk research nih, lagi banyak masa yang terbuang.. jadik aku ambil keputusan ni setelah lama memikirkan consequences yang bakal aku terima pada masa akan datang..

aku berniat untuk terus belajar smpai Phd, dan insya'allah pengalaman research aku yang tak berjaya ni akan aku bawak time tu bagi menjadi pegangan dan pedoman untuk masa hadapan.. buat masa sekarang nih, aku memang banyak memerlukan sokongan moral dari orang2 disekeliling.. tp kebanyakkan nya cuma pandai kritik mengatakan berhenti belajar bukan satu option yg bijak.. hurm, dulu everytime aku dengar statement nih, aku akn jadik serba salah..tp skang ni, tidak lagi.. aku memang sangat nekad..

aku pasti dilema nih pasti akan berbangkit didalam mana2 post aku yg akan datang.. seriously..aku rasa sangat berat untuk menulis tentang benda nih..bukan sesuatu yang boleh dibanggakan!

p/s: doakan saya berjaya dengan contingency plan saya..amin

No comments:

Post a Comment