Sunday, October 23, 2011

aktiviti ketika hujan

hujan lebat membasahi bumi johor membuatkan aku rasa mood yang paling sesuai sekarang ini adalah menulis.. aku tak nafikan sejak dari zaman kanak2 aku suka bau hujan.. kau tak tahu ape tu bau hujan? cuba perihatin dan cuba diri dekat jendela rumah ketika hujan.. dengan sedikit2 percikan air di muka, dan bau segar hujan.. memang boleh buat aku tersenyum.. sebab bau hujan kat mana2 pelusuk dunia adalah sama.. dan sekiranya ketika hujan tu aku berada jauh dari rumah, pasti aku homesick gile.. mane tak nye.. mesti aku terus terfikir ape aktiviti waktu hujan ketika di rumah..

masa aku kecik, arwah nenek aku jaga aku.. aku tinggal rumah nenek aku [ah, dramatis gile bunyiknye.. walhal rumah nenek aku adalah di hadapan rumah parents aku.. boleh lari2 tak pakai kasut lagi] so, pendek kata.. aku ni cm manja gile la ngn nenek.. setiap kali hujan, aku mesti nk pergi berkepit kat nenek.. smpai dia rimas.. ngeeeheeehe jadik, setiap kali hujan.. nenek mesti prefer aku tido berbanding berkepit ngn dia.. atau utk pancing aku, dia akan masak ubi rebus dengan sambal tumis.. fuh.. ni memang makanan wajib ketika hujan.. sedap tau tak?


gambar amek kat sini


selain tu, aku masih ada memory main khemah2 ngn kak sally.. kitorg buat khemah guna blanket.. lepastu letak torch light kat tengah2.. then buat cerita hantu [walhal sekor2 penakut].. dan kebiasaannya kalau abang joe dapat hidu kegiatan kami, dia lah hantunye.. hehehe mesti kitorg kene sergah.. pastu khemah kene roboh.. pastu kak sally mesti nangis.. haha.. ok, aku cm tak kuat nangis sangat time kecik2 dulu.. skarang je cengeng sket.. kah kah kah

selain daripada tu, ofcoz activity tido.. tp aku suka pilih port.. aku suka duduk dekat jendela.. haaa, rumah arwah nenek aku memang rumah melaka.. so, semua tingkap bukan tingkap biasa.. semuanya jendela.. kat dapur je ada tingkap nako <-- tu pun kalau kau faham ape tu tingkap nako.. hahaha.. nape aku pilih port tepi jendela? sebab mood nak tidur secara auto akan sampai bila dapat bau hujan dan dapat rasa sikit2 tempias percikan hujan kat muka.. hmmmm damainye.... tp biasanya nenek akan angkat aku tepi sket coz tak kan dia nk biar aku basah kan? hehe.. lagi pun mane ade org biar tingkap tebukak time hujan.. aku sorg je.. ceh

tak.. ni bukan rumah nenek aku.. tp cm lebih kurang la architecture dia.. amek dari sini


those were the days... jadi, apekah aktiviti ketika hujan anda? adakah lebih menarik?


p/s: i felt empty inside..


No comments:

Post a Comment