Friday, October 7, 2011

bajet 2012



mengikut analysis yang amat kritis yang telah saya jalankan, ramai juga yang agak kecewa dengan keputusan bajet 2012 yang baru sahaja dibentangkan sebentar tadi.. saya tidak sempat untuk menonton sepenuhnya sebaliknya lebih banyak membaca update status di facebook dan timeline yang bergerak selaju 120km/h sepanjang masa bajet dibacakan sebentar tadi.. walaupun tv hanyalah beberapa meter daripada tempat duduk, namun crowd yang mengunjungi office sebentar tadi umpama mereka yang datang untuk concert faizal tahir gamaknya.. gegak gempita jeritan suara mereka.. sabar, sabar... jangan buat perception yang bukan2.. bukan customer mengamuk, tapi hujan lebat sangat di luar sehingga ada yang terpaksa meninggikan suara untuk berkomunikasi sesama mereka..

baiklah, kita ketepikan keadaan sekeliling yang agak mengganggu rancangan bajet 2012 sebentar tadi.. ape yang aku nk sampaikan dalam entry ini adalah berkenaan dengan beberapa benefit yang sempat aku capture.. benefit ini khususnya untuk kakitangan kerajaan.. ya, sebab aku juga merupakan kakitangan kerajaan, maka sudah pasti isu2 seperti inilah yang dinanti2kan.. aku percaya, kalau kau juga kakitangan kerajaan, kau juga ternanti2 dengan hebahan setahun sekali ini.. di sini, suka aku kongsikan beberapa benefit yang amat menarik..

1. guru mendapat gred44 pada tahun ke-8 perkhidmatan dan gred48 pada tahun ke-16 perkhidmatan

tidak, aku bukan seorg guru.. tapi kakak kesayangan aku seorg guru.. yes, they do deserve this.. thanx to our government.. bukan ape, in fact aku syorkan lebih banyak ganjaran kepada guru2.. kau igt senang ke nak jadi guru pada zaman sekarang nih? budak2 sekolah sekarang ni bukan mcm kite dulu2.. kita nakal memang nakal.. tapi nakal kampung.. sekarang ni budak2 nakal, nakal omputeh.. sume nak jahat yang ya rabbi punye jahat.. cikgu kat sekolah kalau tak ada ketahanan mental yang kuat, kau pikir boleh bertahan lama? tak mungkin ok... daripada pandangan personal, aku memang respect semua warga pendidik yang tabah menghadapi karenah anak2 yang pelbagai mcm ragam.. dan ganjaran seperti ini terlalu kecil bagi kita untuk hadiahkan kepada mereka, tapi bagi mereka.. at least something that make them feel appreciated..



2. Penawaran 5000 peluang untuk tempat ijazah sarjana dan 500 peluang untuk peringkat kedoktoran kepada penjawat awam

buckle up peeps.. time untuk sambung belajar sume! iye yang ini aku cm sangat teruja ye.. memang aku cm fuh bersyukur gile la.. banyak peluang nih weh.. korg, grab the chance while we still can.. baru la boleh kaya... hehehe ;p chup.. selain kaya.. weh sape nak tanggung kau smbung blaja weh? ni dah ada peluang, amek la.. bak kate mak aku, bukan senang nak jadik senang ni.. no short cut at all.. lagi pun, best ape kalau lagi pandai daripada org lain.. bukan untuk belagak, tapi pecayalah segala tindakan dan keputusan yang korg buat nnt pasti lebih wise berbanding org lain.. sebab, korg ada belajar punya orang.. haaaa.. [sume dialek aku pakai]


3. bonus lagi setengah bulan gaji pada hujung tahun ini..

yeay.. alhamdulillah.. berbanding cuma rm500 tahun lepas ketara ekonomi malaysia memang menunjukkan peningkatan yang bagus.. come on peeps.. setengah bulan gaji pun, sape nak bagi weh.. oh ya.. kat sini memang agak gatal la tangan aku nk menulis secara laju.. mana tak nya.. ada pulak aku dengar org kutuk, ckp ala.. seronok la org goment, keje lepak2 pastu tau2 ujung taun dpt bonus.. [sini kau, datang office aku tengok mcm mana org kerja.. kalau aku dapat muke kau, memang aku bagi kiri kanan atas bawah] come on, tak ya nk banding2kan goment ke swasta ke.. korg berbaloi la skali bonus berbulan2 gaji.. kitorg yg dapat setengah bulan gaji ni pun nk dengki ke? ape lah..


dan banyak lagi sebenarnya.. apapun pandangan personal anda, pada saya.. alhamdulillah.. nowadays setiap tahun negara kita menunjukkan peningkatan didalam ekonomi.. banyak atau sedikit itu memang ukurannya.. kalau sedikit, apa yg kau rasa kau boleh bantu? kalau kau tak mampu nk bantu, mulakan dengan bantu diri sendiri.. baiklah.. sehingga di lain lembaran..


p/s: tak rasa langsung sedang menunggu jika bertemu dengan internet.. weweweweeee... **waiting for my baby, 1st service.. heeheee love love...oh ya.. bajet 2012 kerajaan dah keluar, bajet kau pulak? mcm mane? jangan asyik bajet bagus je sudey.. kah kah kah



No comments:

Post a Comment