Tuesday, September 24, 2013

yincek polis la kalluuuu...

assalamualaikum dan selamat sejahtera..

apa khabar pagi selasa yang indah? lately ni aku rasa aku makin ada masalah untuk menjarakkan kereta.. aku semacam dah tak boleh nak budget kereta tu dekat ke jauh.. sudahnya tidak lagi mencilok ke kiri dan ke kanan.. aku tak pasti.. adakah faktor mengantuk? nak kata mengantuk, tak juga.. tido lama kot? daripada pkol 9 da tido..bangun pkol 6.. peh.. 8 jam tahu? lama tuu.. biasa aku tido 5 jam jer..

baiklah, aku mengaku.. semenjak parking kat office ni naik kepada rm9 sekali masuk, aku dah mula lebih berdisplin dalam datang ke kerja sebelum waktu.. almaklumlah.. kalau awal, parking adalah free.. dan parking free ini amat limited.. dulu sebelum naik rm9, harga parking berbayar adalah rm7 (yer aku tahu.. mahal jugak kalau dikira2).. tp aku boleh blah lagi kalau nk datang lewat sket.. tak de lah nk berkira sangat rm7.. tp bila da rm9? cer kau kira...

satu hari = RM9
satu bulan kerja = 20 hari
sebulan parking bayar = RM180
setahun investment kat parking jer = RM2160

see? how's that cant be my motivation? aku dah lah kedekut.. haha.. ah, sebenarnya aku rase rm9 satu hari, lebih baik aku makan daripada bagi pada mat bangla yang jaga parking tu.. ntah ye ntah tidak ntah dia pass duit tu pada boss dia... tapi, cerita aku bukan lah pasal parking naik harga.. sebab itu semua cita lama.. citer aku adalah pasal cilok mencilok pada hari biasa..

jam adalah rutin harian sepanjang perjalanan pergi dan balik dari kerja.. jadi, haruslah aku menyiapkan diri dengan soft skills untuk melepaskan diri daripad jam.. tidak terlepas juga kadang2 (hehe.. kadang2 tau.. bukan selalu) aku akan ikut kete depan yang menggunakan emergency lane.. alah, selalunya kalau balik time petang, memang ada abang trafik yang jaga.. dia pun akan suruh kete lalu emergency lane bagi melajukan lagi traffik pada waktu balik kerja.. tapi time pagi, memang takde lah.. ape yang aku nk ckp, ala, kalau kau berani, pakai la emergency lane tu.. kalau tak.. ikut je la rules.. dan redha dengan lewat ke kerja... tak gitu?

hari ni tak seperti hari biasa.. cuaca mendung.. jam agak berat.. mata aku juga berat.. mcm takde semangat sikit.. tak tau la mengapa.. biasanya aku berkobar2 nk tempuh jam.. sebab pada aku nk redah jam kena ada semangat yang tinggi.. haha.. jadi, hari ni, aku maintain duduk kat lane tengah jer.. (lepas aku kaji selidik trafik hari ni, orang cenderung untuk ke lane kanan dan lane kiri iaitu emergency lane).. sambil perhatikan gelagat manusia yang nk cepat ke kerja.. apabila sampai di satu spot di mana kebiasaannya aku akan memecut laju sebab emergency lane kat situ besar tahap boleh trailer lalu..

tiba2 semua kenderaan menjadi slow.. aku sangkakan ada accident.. sekali.. abang trafik buat muka garang da.. sume takut nk masuk emergency lane.. walhal abang trafik tu tak buat ape2 kot.. just parking moto kat tepi.. then cekak pinggang.. itu saja.. hehe.. nampak sangatkan? walaupun orang malaysia ni ganas ker, gangster ker.. bawak kereta macam pelesit ker.. break all the speed limit rules ke.. kalau nampak jer polis, semua tanduk atas kepala, termasuk beb.. hahaha


encik polis trafik.. gambar amek kat sini.. :)

p/s: sila berhati2 di jalan raya k.. nak cepat, bangun awal lah.. jangan kau nk pecut seolah2 nak jalan atas kereta orang.. haha

No comments:

Post a Comment