Sunday, April 24, 2011

tabiat menabung

dalam financial management.. cara terbaik untuk menguruskan wang [bukan meng-kurus-kan wang ye] adalah dengan mengenepikan 20% daripada sumber pendapatan anda untuk simpanan.. kalau dari kecik dulu.. dah menjadi satu trend untuk parents sediakan sebuah tabung untuk anak2 mereka.. masa aku kecik dulu.. pada pendapat aku, siapa ada tabung paling fancy, dia menang.. tapi isu yang sebenar obviously kandungan tabung.. aku tak sedar isu ini lebih penting sehingga kak sally membuat satu competition.. duit sapa paling banyak, dia menang.. aaah... itu kisah dulu2.. malas nak ungkit kekalahan yang lama.. ye lah, dia bendahari sekolah, mesti lah talented nk kira2 n simpan2 duit nih [hamboi, nampak nau aku tak puas hati.. hahaaha]

sebelum content ini berlari ke langit.. sebenarnya apa yang aku nak sampaikan kat sini adalah formula untuk menabung.. sebenarnya ramai antara kita yang menggunakan formula ini:-


pendapatan - (hutang + kehendak) = simpanan


itu salah ye rakan2.. jadi, sempena menyambut hari gaji esok, suka saya ingatkan kepada rakan2 untuk menggunakan formula yang betul... iaitu:-


pendapatan - (simpanan + hutang) = kehendak


aa, walaupun agak rare kalau dah besar2 ni ada tabung, namun mungkin habit dari kecil agak membantu kita untuk menjalani kehidupan harian ketika dewasa ini.. kak sally ada menghadiahkan aku dengan seikhlas hati, sebuah tabung yang agak besar.. ah, mungkin tidak terlalu besar.. tp rasanya ntah bila lah agaknya nk penuh.. huhu, jgn salah anggap, bukan kah tidak selamat menyimpan duit dalam rumah? saya simpan duit dalam bank je... tabung haji kan ada? kira tabung gak tuuuu.... uhuk uhuk uhuk.. batuk2 kokol pula di sini..

baiklah, saya dah ada tabung, anda bagaimana?



kalau takde tabung sendiri, tabung surau pon boley~~


ok.. masa dah time.. selamat malam sayang~

No comments:

Post a Comment