Tuesday, May 17, 2011

Bali: Day 2 [part 2]

Angin kencang berselang seli kilat sabung menyabung.. hujan dah mula rintik2.. keadaan sejuk kat rumah terasa seperti di gunung kintamani.. hee, kat mana gunung kintamani? Mari kita sambung bercerita tentang tentative day 2 yang baru nak mula..



8:30 am - Mulakan perjalanan

Setelah beberapa perjanjian dan sesi tawar menawar dilaksanakan.. kami telah bersedia untuk menaiki kenderaan berjenis Suzuki.. mpV ni tampak selesa utk dinaiki oleh 7 org penumpang.. tp kitorg 4 org je.. so, selesa maksimum sebenarnya.. pemandu pelancong untuk hari pertama adalah en. Komang.. komang dengan selamba memberkenalkan dirinya:-

Hi, saya komang.. komang anak ke tiga..

Mula2 aku cm tak faham.. aku igt dia nk bagi tau yg dia anak ketiga dalam family.. ketara benar aku lambat pick up.. hahahaha, ok.. memandangkan anang [suami imah] juga merupakan anak ketiga, di sini lah titik permulaan nama anang komang diberikan oleh si isteri.. hey hey, it rhymes.. hahaha sweet la diorg nih..

hey, nice number there...



9:00 am: tiba di Swong untuk menonton tarian Barongan

Barongan ni tarian tradisi org bali.. cm ceritakan tentang lagenda diorg.. tarian yang seperti theater kerana ada jalan cerita dilakonkan penuh dengan bahasa Bali halus.. tak faham apa diorg ckp.. tp dah diberikan jalan cerita.. means cm korg akan faham berdasarkan pamphlet yang telah diberikan.. setiap scene diterangkan secara rapi.. tarian ini di iringi dengan gamelan.. pemain gamelan semuanya lelaki..persembahan nih cm lebih kurang 1jam lebih gitu..lepas abes persembahan nih, kitorg gerak ke destinasi seterusnya.. aku sempat merakamkan sedikit sedutan tarian barongan ini..






11:00 am: tiba di Celuk, Sukawati.. handcraft gold and pure silver

Ofcoz la cantik, tp mm hee cm was2 sbnrnya.. how pure is the gold kan? Sbb mak aku pnah pesan, kalau nk beli gold, mesti bawak mak.. nnt takut kena tipu.. unless kalau pegi beli kat habib.. huhu.. ah, ngade2.. nah gmbar sisipan



beriya2 benor mendengar.. iyolah tu.. hahaha



11:30 am: tiba di Kerajaan Batuan – tapak peninggalan sejarah lama

Masa utk bergambar sakan.. huhu, nice place to take pic okay

oh ye, masuk kat tempat nih, kena pakai kain.. plus takde bayaran dikenakan.. cuma sumbangan ikhlas..


pengaruh barongan.. patutlah korg sakit2 pinggang lepas bergambar n aku tak rasa apa2.. aku ketara tmpak badan sangat keras di situ.. haha, takde bakat lah korg.. hahahaha



12:05 pm: singgah kat Tegalalang.. tempat padi bertingkat

nice view from up here.. semua tu padi yg dah masak.. cantik kan?

pemandangan yang tiada di malaysia.. tempat nya juga sejuk.. walaupun cuaca hampir sama.. tp cara hidup, ketara berbeza..


1:00 pm: at last.. smpai gak kat Kintamani..

Sebenarnya point sebenar perjalanan ini adalah ke kintamani nih.. kitorg tak ke gunung berapi tersebut, sebaliknya ke gunung yang bertentangan utk melihat view kintamani yang sebenar.. coz kintamani tu masih sangat active ye rakan2.. komang cakap, kalau smpai sini dlm pukul 2, dah tak ada makna dah.. sbb dah mula naik kabus.. so tak nampak apa2.. so, aku cm excited nk tunggu smpai lepas pukul 2 supaya boleh amek gmbar cm atas awan.. heehehe, kitorg makan kat Batur Sari Restaurant dan solat jamak zohor dan asar sekali..


syok gile weh.. view sangat hebat.. suke suke suke ;p



seejuukk.. brrrr..


makan kat anjung pulak.. hehe, sbb kat luar hujan..


Oh ya, lupa plak.. smlm aku cm demam sebenarnya kan? Tp pg ni cm dah ok sket la.. [heee, maybe sbb semangat nk berjalan2] Masa kat kintamani nih, cuaca sangat sejuk.. hujan.. aku? Eeeh, degil.. pegi main hujan… mmg mintak sakit ke ape nih? Hey hey tp tetap seronok, duaronok, tigaronok yeeeha


gambar dalam awan.. yeay


masa ni kuar asap kat mulut coz sejuk sgt.. betul.. tak tipu.. tp tak nmpak plak dlm gmbar.. hahahaha


sekali lagi.. aku rasa entry ni dah cm panjang sangat pula.. nnt aku smbung part 3 k.. bye..

No comments:

Post a Comment