Friday, April 22, 2011

how to handle difficult people?

assalamualaikum dan salam sejahtera.. sempena tengah hari jumaat yang permai ini, aku nak buat satu entry yang berfaedah dan adalah sikit2 isi yang patut dikongsi.. berbanding dengan entry2 emosi aku setiap hari.. dah lama rasanya aku tak update pasal bahan2 ilmiah yang aku tenung setiap hari.. biasalah, kadang2 bila kita hadap something hari2.. kita terlupa bahawa benda tu la yang paling penting dan yang paling mempengaruhi hidup kita sebenarnya.. baiklah, tak perlu tunggu aku melalut sampai ke laut.. berikut merupakan buku yang aku da lama abis baca sebenarnya..

how to easily handle difficult people handbook, by Murray Oxman



aku beli buku ni mungkin daripada pengaruh sekeliling.. iya lah, org cakap bila kita bertemu dengan macam2 orang, lagi banyak pengalaman pergaulan kita kan? tapi aku rasa mcm memerlukan beberapa panduan untuk berkomunikasi dengan client2 terutamanya.. kita biasa rasa ade beberapa jenis manusia nih yg mmg susah sangat nk handle.. sebenarnya, lepas anda baca buku ini, baru anda dapat figure it out that they are not difficult.. they are just different accordingly to their own attitude classification..

buku nih actually fun.. aku membaca sambil tersenyum sepanjang perjalanan menaiki bas dari jb ke pd untuk satu latihan.. Murray Oxman ni pulak merupakan sorg motivator.. dia mempunyai ramai pengikut.. terutamanya org2 yang biasa datang dengar talk dia.. aku mungkin bukan jenis yang suka mendengar ceramah, tapi aku suka membaca perkara2 yang dapat membakitkan semangat serta motivasi diri.. alah... cm motivasi pagi dr. fadilah kamsah tu.. dah dibukukan pon kan? mm.. buku2 cmtu pada aku sebenarnya seronok dibaca kalau kena pada masanya..

sebenarnya entry ini ditulis ketika aku berada sorg2 je kat dalam office... lunch hour hari jumaat mcm ni, kebiasaannya makcik2 pulang ke rumah, lelaki2 ke masjid, lain2 sebok shopping dan tidak kurang juga ada yang pergi tidur di surau.. tp hari nih, kerja aku cm terlebih banyak.. smpai 1 lebih baru siap.. so, tertinggal sorg2 kat office.. wawawawaaa..

4 comments:

  1. WOW! cam best je buku ni :P nak baca jugak lah nnt :P

    ok2, siapkan kerja ok :D

    ReplyDelete
  2. haha.. mmg best.. nak after? hihi

    ReplyDelete
  3. ...teori & praktikal tak akan pernah sama! .. tu sebab org kata 'pengalaman tak boleh dibeli dengan wang ringgit'..

    kenapa? sbb pengalaman is unjustifiable & tak senang nak diceritakan dlm words...

    jadi, dlm pada sakit berdepan dgn org yg 'byk songeh' ni, ko kena gak berteima kasih kat depa coz bg ko pengalaman... tul tak?

    ReplyDelete
  4. hahaha.. tu dia, when a bank manager give some thoughts.. ye kak.. me always 'sapi dapat nama' hahaha, love u.. w w

    ReplyDelete