Wednesday, October 2, 2013

creative parking

aku rasa mcm baru bulan lepas harga parking kat tempat keja aku ni naik.. daripada rm7 ke rm9 (refer post yang ni) tapi now naik lagi.. memang peh! semalam start jika datang pada jam 7-9 pagi (early bird) boleh dapat parking rm9, tapi kena keluar sebelum pkol 5. Or else, dia kira rm4 tambahan bagi setiap jam seterusnya.. amace? walhal warga TM semua officially balik jam 5:30pm.. ye la, sekarang dah lain, kitorg berkongsi parking dengan hotel.. tapi agak2 la.. takkan gaji sume provide untuk parking saje kan? abeh tak payah makan? huhu

memandangkan aku yang kurang alert dengan persekitaran, aku tak expect semua warga tm akan menjadi panik lalu datang amat awal ke kerja.. jadi, semalam.. aku sampai ke tempat kerja pada jam 7:50 a.m.. waktu biasa aku tiba.. suddenly, haa kau jam.. last2, aku terpaksa bayar rm9, then pulang awal sebelum jam 5.. aku ingat just nk pindahkan kete.. tp manede parking kat luar? plus nk beratur masuk semula pun panjang giler.. solution untuk masalah ini, sesudah subuh aku terus keluar rumah.. dan tiba di office awal giler.. huhu..

cukup dengan luahan perasaan aku, di sini, aku ingin kepilkan bersama beberapa cadangan bentuk2 parking yang sepatutnya di buat di bangunan annexe ni.. bagi memenuhi keperluan parking seluruh warga annexe.. huhu gambar sume amek daripada encik google.. huhu


1. Parking didalam parking..

haaa.. ini adalah petua penjimatan daripada luar negara.. kiranya dalam satu parking tu sebenarnya ada lagi underneath dia.. mcm dalam gambar nih.. untuk elakkan kekecohan, biar bos & anak buah berada dalam satu parking lot yang sama.. so dua2 boleh roger each other.. sape2 yang nk keluar kete dulu.. haaa memang agak bernas..




2. parking kat tempat yang bukan2 seperti tangga

haaa.. yang ni extreme sket.. kalau nk buat cmni kena bawak keta yang tahan lasak.. land cruiser ker.. jeep ker.. hilux ker.. haaa lagi bagus kalau bawak big foot tu.. haa paling practical skali lah.. parking la ikot suke kau.. plus ikut mana yang dan.. hehe yer la, kete cmni.. lanyak la cmne pon.. kete tu steady jer bro.. (ok, aku dah mula menabung rm1 setiap hari untuk kete cmni.. hehe agak2 dah beruban pun belum tentu dapat pakai...) hahaha



3. Parking di lereng2 bukit

memandangkan keadaan di annexe ini berbukit2.. aku rasa agak sesuai jika diwujudkan parking lot special cmni kat tepi2 lereng bukit tu.. tak membazir space.. ye la, sekarang ni kena pk mcm mane nk maximize space yang ada.. memandangkan ini agak special, aku dedikasikan parking2 lot ini untuk VP, GM, dan orang2 yang reserver parking dalam annexe.. supaya lebih ruang untuk orang yang first come first server nih.. huhu



4. mail box parking

haaa.. canggih tak kak tonn? satu bagunan boleh save sampai beratus2 parking lot space.. tapi untuk buat kat area annexe nih, makanya tanah lapang between annexe ngn UOA tu je la calon yang sesuai.. err, diorg nk buat ker? patutnya da boleh bikin dah kan? kawasan diorg tu da la xde maintainance, tup tap.. eehh... rm16 per entry.. mcm saitan!



5. parking botingkek

idea parking yang canggih manggih nih bukan lagi idea parking yang janggal di malaysia.. buktinya? haa ni kat terengganu.. amat bijak dan jimat space.. hebat! malaysia boleh!! tapi, sama mcm masalah mail box parking tadi.. kek mano nk buek mondo ni jang? area annexe nih ketandusan tanah.. hurm..



6. Parking basikal sudey

last but not least.. parking basikal.. haaa.. promote sume org bawak basikal.. sediakan parking basikal.. semua org naik basikal, masalah selesai.. xde nk complaint xde parking, parking mahal, minyak mahal.. bahkan masalah obesiti juga dapat dikurangkan.. huhu amace? ada bran naik basikal daripada bangi sampai bangsar? huhu cantek lah idea nih!



itu lah yang aku boleh kasik cadangan bagi permasalahan parking yang tiada berkesudahan.. tapi, kalau ikut tinggi sangat azam aku nih.. makanya masalah ini masih lagi tidak akan berkesudahan.. jadi rakan2 annexe.. marilah kita bersama2 set alarm bangun awal pagi.. sesudah subuh, maka bergerak la ke kerja.. sama seperti our ancestors yang bergerak ke kebun getah untuk menoreh.. cuma bezanya, diorg sebelum tengah hari dah balik rumah.. kau? tak reti2 smpai malam baru nk smpai rumah.. haaa cenggitu..

p/s: karang dah ramai2 nk naik basikal, jangan nak kate harga basikal plak naik melambung.. aku cepuk muke kau nnt..



No comments:

Post a Comment