Sunday, January 9, 2011

penyelesaian untuk banjir

setiap tahun kita mesti akan mendengar berita daripada pantai timur..banjir yang bukan calang2 tinggi naik air nya..sampai bermeter2 [adakah ini telah menjadi trend atau sambutan annually yang aku tidak tahu atau pun ketinggalan jauh? aku tak nampak seperti ianya boleh disambut]..aku selalu membayangkan bila berita menyebut

"paras air telah nail 9.5 meter, 1.5 meter melebih paras bahaya"..aku dok bandingkan dengan ketinggian aku yg tak berape meter berbanding paras bahaya tersebut... ye aku taw kiraan ni di buat didalam sungai kelantan, tapi bayangkan kalo terjatuh dlm sungai tu..tak ke tak sempat mengucap..aih nauzubillah..

baiklah, ini merupakan point sebenar entri ni..soalan aku adalah: kenapa badan2 yang bertanggungjawab tidak plan satu pembangunan terancang yang boleh mengelakkan pesta air free setiap tahun seperti ini.. pesta air ni bukan nya seperti pesta buih atau pesta liar yg sume org dok bergelak tawa...tapi pesta yang sentiasa mengundang nombor kematian didalam statistik yg seolah2 berlumba-lumba untuk dibandingkan kadar kematian setiap tahun...ah, agak emosi disini..mana tak nya..setiap hujung tahun, rakyat Malaysia akan dihidangkan berita2 seperti:
  1. Pelajar lemas dalam tali air
  2. Rantau Panjang putus hubungan
  3. Ramai yang kena pindah ke pusat pemindahan banjir
  4. Budak2 terbantut nak blajar kat sekolah
aah...macam2 lagi la..kalo korg bukan jenis yg baca surat khabar atau menonton berita pon buleh taw dan da boleh expect..smpai aku pernah dengar org ckp "alah..biasalah kat pantai timur..every year banjir..mcm da takde ape dah: <---haa?cm da takde ape? ko bute ke? setiap tahun pasti ada mangsa banjir yg meninggal? aku bukanlah orang perancangan bandar terancang, arkitek, engineer, ataupun sebarang produk daripada fakulti yang berkenaan, tapi aku memang terlintas..kan bagus kalau di pantai timur telah ada solution yang dapat mengelakkan banjir besar setiap tahun...boleh je, aku taw n yakin Malaysia mampu..sebagai contoh, kita mampu je nak wujudkan Smart Tunnel kat KL bagi mengelakkan banjir di kota besar itu,
smart tunnel KL, kan smart tu?

kenapa kita tak mampu nk wujudkan sebarang solution di pantai timur? adakah kerana bandar di sana tidak sesibuk KL? atau tak ada solution utk banjir di sana? [aah, ini aku tak percaya..setiap masalah mesti ada solution]

setelah di google2..aku pon telah terbaca hi-tech solution untuk mengelakkan banjir di sini. Berikut merupkan contoh2 solution yang telah dibuat di luar negara:

1. sekiranya banjir disebabkan oleh paras laut yang asik naik [untuk case ni, negara tersebut pernah dilanda hurricane dari laut..terus diorg wat solution nih], dibuat penyelesaiannya seperti ini:
ini kat New Orleans

2. sekiranya kawasan tersebut memang dikelilingi air, seperti pulau..dan setiap tahun pasti ditenggelami banjir.. banyak yang mencadangkan untuk membuat benteng tinggi mengelilingi pulau.. tp aku rasa, ini lebih praktikal:

Japan's Water Gate

3. nih canggih nau smpai aku rasa ada kat bulan.. tapi bulan tak bulan lah..solution nih dah berjaya mengelakkan lebih daripada 100 kali banjir

nih kat England

4. Kat Natherlands [holland <-- ala korg taw kan? ni memang negara yang tenggelam] pule dah ada 3 solution canggih yang berbeza..mengikut kesesuaian tempat dan punca masalah banjir [nampaknya Natherlands menghadapi masalah banjir jauuuuuh lebih teruk daripada Malaysia..tapi ada solution kan? see see see? i've told you right?]
tampak seperti benteng biasa..tapi sebenarnya benteng2 nih dibina [berbeza bentuk dan function mengikut kesesuaian tempat] bagi mengelakkan banjir besar yang tenggelamkan Holland..banjir di akibatkan oleh paras tanah yang jauh lebih rendah berbanding paras laut.. amacam? tak setanding langsung masalah mereka dengan masalah yg kita hadapi di pantai timur kan?

ni buruk tapi canggih..moveable water dam.. boleh? aku tak tau la [dan tak dapat bayangkan pon] macam mana dia move kan? tapi ini juga antara solution terbaik dunia untuk mengelakkan banjir besar..amacam?

kesimpulannya, aku memang menunggu pakar2 perancang bandar untuk memberi idea2 bernas bagi mencatit nama didalam Malaysian Book of Records sebagai team yang paling hebat yang berjaya menyelesaikan masalah banjir di Pantai Timur..dan it is not impossible untuk mereka listed dalam beberapa solution banjir terhebat dunia...bayangkan ~ giant water dam at kota bharu, klate.. guano? banggo dok? aa..demo buak la..baru gempaks..

No comments:

Post a Comment